ulf mineegne.png

SUNDHEDSRÅD #8

BEVÆG DIG I DAGLIGDAGEN

Når du motionerer eller bevæger dig forbrænder kroppen kalorier. Motion eller bevægelse giver dig bedre sundhed, bedre kondition, et stærkere hjerte og så styrker det dine muskler og knogler.
Motion eller bevægelse har også stor indflydelse på din hjerne. Det gør, at det bliver nemmere for dig at lære, og det styrker din hukommelse.

NÅR DU BEVÆGER DIG MERE

  • Bliver du gladere

 

  • Sover du bedre om natten

 

  • Får du mere energi og overskud

GODE RÅD TIL MERE BEVÆGELSE

  • Tag trapperne i stedet for elevatoren

 

  • Cykel eller gå på arbejde/skole

 

  • Lav små pauser med bevægelse eller dans

 

  • Stå af bussen et stoppested før du skal af og gå resten af vejen

 

  • Lav aftaler med andre om gåture, cykelture eller en tur i fitnesscenter
     

ULF´S BEVÆGELSESKORT

Indhold på vej. 

BEVÆGELSE GIVER GODT HUMØR

”Den anden dag var jeg i meget dårligt humør hele dagen på kontoret. Da jeg kom hjem, gik jeg en lang tur i skoven, og bagefter var mit humør meget bedre. Men hvorfor blev mit humør bedre af gåturen?”

Din krop er skabt til at være fysisk aktiv. Fysisk aktivitet er meget vigtig, hvis du vil forblive sund og rask. Hvis du dagligt er aktiv mindst 30 minutter, kan du mærke at det giver mere velvære i kroppen. Du bliver også gladere, når du er fysisk aktiv.

Fysisk aktivitet kan også være med til at kontrollere din vægt, så du ikke tager på. Når du er fysisk aktiv, så får du mere energi, du sover bedre om natten, og du får det bedre med dig selv.


Og så kan fysisk aktivitet være med til at forhindre, at du får sukkersyge og andre kroniske sygdomme. Fysisk aktivitet kan være alt fra en rask gåtur, dans, svømning, en cykeltur eller en tur i fitnesscenteret.