mad (12 of 23).jpg

FEDT

Din krop har brug for fedt.

 

Men det er ikke lige meget hvor meget fedt du spiser og hvilken type fedt, du vælger.

 

Fedt er ikke bare fedt. 

FEDT I KROPPEN

Din krop har brug for en vis mængde fedt hver dag. 

Der er fedtstoffer i mange fødevarer, fx i kød- og mejeriprodukter, i det fedt, du smører på brødet, og i de madolier, som du bruger i madlavningen.

Fedt i kosten er livsnødvendigt, da det fungerer som en vigtig energikilde og sørger for vigtige funktioner i din krop, bl.a. opbygning af kroppens væv og optagelse af fedtopløselige vitaminer. 

Vær opmærksom på, at fedt bidrager med dobbelt så mange kalorier som kulhydrater og proteiner pr. gram.

Hvis du ønsker at tabe dig, kan det derfor være en god idé at spise mindre af alle former for fedtstof. 

SPIS MEST AF FØLGENDE FEDT

Vælg plantefedt, som fx:  

  • Olivenolie 

  • Rapsolie

  • Flydende margarine

Du kan også vælge fx: 

 

  • Nødder

  • Mandler

  • Avocado og

  • Fed fisk som makrel, sild og laks

SPIS MINDRE AF FØLGENDE FEDT

Vælg mindre af det animalske fedt, som fx: 

  • Smør 

  • Fløde 

  • Fed kød

NÅR DU HANDLER

Kig efter Nøglehulsmærket

ulf mineegne.png