ulf mineegne.png

SUNDHEDSRÅD #9

SOV GODT OM NATTEN

 

 

Søvn er livsnødvendig for mennesker. Imens du sover, sker der en masse ting i din krop. Dit nervesystem bliver repareret og dit immunforsvar bliver styrket. I løbet af søvnen bliver der også udskilt stoffer i kroppen, som blandt andet er med til at regulere dit blodsukker og din appetit. Også din hjerne arbejder, mens du sover, med at behandle dagens oplevelser og indtryk og gemme dem på de rette hylder i din hukommelse.

NÅR DU SOVER GODT OM NATTEN

Har du mere energi om dagen

Kan du nemmere holde vægten


Bliver du i bedre humør


Mindsker du risikoen for depression

GODE RÅD TIL EN GOD NATTESØVN

Sørg for, at der er luftet ud i soveværelset, inden du går i seng


Lad være med at have telefonen i soveværelset, så du ikke bliver forstyrret af en besked, mail eller kraftigt lys


Flyt fjernsynet ud af soveværelset


Tænk på noget rart, hvis du har svært ved at falde i søvn


Undgå kaffe og cola 2 timer før du skal i seng


Sørg for regelmæssighed, gå i seng på ca. det samme tidspunkt hver aften og stå op samme tid hver morgen

MEDITATION FØR SENGETID

Indhold på vej. 

GOD SØVN GIVER EN GOD DAG

”Jeg kom alt for sent i seng i går, og jeg har sovet meget dårligt, fordi jeg var bange for at sove for længe. Jeg har svært ved at fokusere i dag og koncentrere mig om mit arbejde. Jeg bliver nemt vred, hvis mine kollegaer spørger mig om noget. Men hvorfor har jeg det sådan?”

Det er meget vigtigt for kroppen at få en god nattesøvn på ca. 7-8 timer. Nattesøvnen giver dig energi til den kommende dag, men der sker også mange ting i kroppen, når du sover, som er med til at holde dig sund og rask.


Hvis du får en god nattesøvn, så bliver dit humør bedre, du bliver bedre til at præstere, og du får nemmere ved at lære nye ting.

Søvnproblemer kan skyldes mange ting. Især bekymringer og stress kan holde os vågne om natten. Men også sygdomme som søvnapnø og uro i benene kan ødelægge søvnen. Tal derfor med din læge, hvis du ikke sover godt om natten.