ulf mineegne.png

SUNDHEDSRÅD #6

3 MINDFUL MÅLTIDER OM DAGEN

 

At spise mindful er bl.a. at spise langsomt og opmærksomt. Når du spiser langsomt, øger kroppen mængden af mæthedshormoner. Derfor kan du bedre mærke, hvornår du er mæt, når du spiser langsomt.  På den måde kan du undgå at ”overspise,” og derfor vil det være nemmere at holde normalvægten.

 

NÅR DU SPISER MINDFUL

  • Bliver det nemmere at undgå overvægt

  • Slipper du for at tænke på mellemmåltider

  • Kan du nå at blive sulten, før du skal spise igen

GODE RÅD NÅR DU SPISER

  • Slå autopiloten fra sluk for tv, radio eller computer

  • Tag et par dybe vejrtrækninger inden du starter med at spise

  • Spis langsomt, tyg maden grundigt og fokuser på en mundfuld ad gangen

  • Brug dine sanser, når du spiser: Synet, duften, smagen og lyden mens du tygger

  • Når du har spist en portion, så vent 20 minutter inden du tager den næste portion og mærk efter, om du stadig er sulten, eller om du er blevet mæt

  • Undgå at spise efter aftensmaden. Drik i stedet te eller danskvand. Det kan hjælpe at børste tænder, hvis du har lyst til at spise

3 MÅLTIDER OM DAGEN

Hvis du spiser god sund mad, der mætter godt, kan du nøjes med at spise 3 måltider om dagen.

Især naturligt fedt, protein og fuldkorn mætter godt. Ved at undgå mellemmåltider og aftensnacks kan du bedre holde normalvægten og undgå livsstilssygdomme.

UNDGÅ AT OVERSPISE

”Efter min træning den anden aften var jeg meget sulten. Da jeg skulle spise, tændte jeg for fjernsynet. Mens jeg så nyhederne, fik jeg kastet en masse mad indenbords, for jeg var bare sulten. En halv times tid efter fik jeg faktisk lidt ondt i maven, måske havde jeg alligevel spist for meget. Men hvordan kan jeg undgå at spise for meget, når jeg er meget sulten?”

 

Mange spiser på autopiloten, hvilket betyder, at vi ofte spiser hurtig og mekanisk uden at nyde og smage på maden. Når vi spiser hurtigt, så når vi ikke at tænke over, hvad vi spiser, og hvor meget vi spiser. Vi når slet ikke at registrere, at vi er mætte, så derfor kommer vi til at spise alt for meget mad.

 

Inden du spiser, er det vigtigt lige at mærke efter, om du er sulten, og hvor sulten du er. Så det er en god idé at tage nogle dybe indåndinger inden du går i gang med måltidet, og mærke efter, hvor sulten du er.