ulf mineegne.png

SUNDHEDSRÅD #2

GRØNTSAGER OG FRUGT

 

Grøntsager og frugt er vigtige for din sundhed.

 

De giver dig mange vigtige næringsstoffer, som kroppen har brug for.

 

Grøntsagerne er også fyldt med fibre, som er med til at holde din tarm i topform. Fibrene i grøntsagerne transporterer udtjente affaldsstoffer ud af kroppen. Dette er med til at skabe sundhed og balance i din krop.

SPIS MANGE FORSKELLIGE GRØNTSAGER

Når du spiser mange forskellige grøntsager:

 

  • Får du masser af vitaminer og mineraler, som din krop har brug for

 

  • Styrker du dit immunforsvaret, så du ikke bliver syg så ofte

 

  • Fungerer din mave bedre, fordi der er mange fibre i grøntsager

 

  • Sænker du risikoen for sygdomme som hjertekarsygdomme, kræft og diabetes

GODE RÅD TIL FLERE GRØNTSAGER

  • Køb masser af grøntsager i forskellige farver, når du handler

 

  • Spis især grove grøntsager som bl.a. løg, broccoli, blomkål, ærter og rodfrugter

 

  • Spis grøntsager både rå og tilberedte. De kan bages, koges, dampes, grilles eller steges

 

  • Bland revne grøntsager i kødretter, kødsauce og frikadeller

 

  • Hav altid frosne grøntsager i fryseren

 

  • Spis gerne op til 2 stykker frugt om dagen. Undgå frugt hvis du har diabetes eller vil tabe dig

 

  • Hav skrællede gulerødder i en skål med vand i køleskabet, så har du altid en snack ved hånden

ET BEDRE LIV MED GRØNTSAGER

Jeg havde en periode, hvor jeg havde meget travlt på mit arbejde. Jeg havde svært ved at nå at lave aftensmad, og ofte blev det hurtig mad uden grøntsager. I den periode følte jeg mig meget træt. Jeg havde ingen energi, og jeg havde problemer med min mave. Men hvorfor følte jeg mig uoplagt, når jeg ikke spiste grøntsager?”

Grøntsager indeholder vigtige mineraler og vitaminer, som din krop skal bruge for være sund og rask. Grøntsager indeholder desuden kun få kalorier, og særligt de grove grøntsager indeholder mange kostfibre. Det betyder, at hvis du spiser mange grønsager, bliver det nemmere at holde en sund kropsvægt.

 

Grøntsager er også med til at forebygge hjertekarsygdomme, type 2-diabetes og visse former for kræft. Spis derfor helst grøntsager til alle måltider.

Frugt indeholder også mange vigtige vitaminer og mineraler. Men da der også er frugtsukker i frugt, skal du højest spise 2 stykker frugt om dagen. Vælg i stedet masser af grøntsager. Hvis du har diabetes, bør du helt undgå frugt og andet sukker.

TINA SPISER GRØNTSAGER HVER DAG

Se videoen og hør hvad Tina gør, for at gøre det nemt at spise salat hver dag på arbejdet. 

Se videoen her.

Tina.jpg