ulf mineegne.png

MAD OG DIABETES

Det du spiser har stor betydning for dit blodsukker og din risiko for at udvikle diabetes. 

Sukker og kulhydrater i maden, som bliver omdannet til sukker nede i tarmen, får blodsukkeret til at stige. 

Hvis du gerne vil sænke blodsukkeret er det en god idé at spise mindre sukker og kulhydrat. 

MADEN PÅVIRKER BLODSUKKERET

Maden indeholder fedt, protein og kulhydrat. De påvirker blodsukkeret forskelligt. 

Kulhydrater fra f.eks. brød, ris, pasta og kartofler. bliver omdannet til sukker i tarmen, og derfor får det blodsukkeret til at stige meget. 

Protein fra f.eks. kød, ost og æg får kun blodsukkeret til at stige i mindre grad.

Fedt påvirker ikke blodsukkeret. 

 

Blodsukkeret skal helst være stabilt og ikke for højt. Hvis du har diabetes, har du svært ved at få blodsukkeret til at falde. 

Derfor skal du passe på med at spise sukker og for meget kulhydrat. 

 

KULHYDRATER I MADEN

Maden indeholder fedt, protein og kulhydrat.

 

Kulhydrat får du især fra brød, ris, pasta, kartofler og frugt.

 

Det bliver omdannet til sukker i tarmen, og så bliver det ført over i blodet.

 

Derfor får kulhydrater blodsukkeret til at stige.

 

Hvis du har diabetes og gerne vil have lavere blodsukker, er det meget effektivt at spise mindre kulhydrater og i stedet spise fedt, grøntsager og lidt protein fra kød.

OBS! Du skal passe på ikke at få for lavt blodsukker

Nogle typer medicin som insulin og insulinfrigørende midler som f.eks. Amaryl, Novonorm eller Gliclatim giver risiko for at få for lavt blodsukker, når du sænker sit indtag af kulhydrat. Derfor er det vigtigt at måle blodsukkeret og sænke dosis af medicin i samarbejde med lægen, hvis du begynder at spise mindre sukker og kulhydrat. Metformin giver ikke risiko for at få for lavt blodsukker.

FEDT I MADEN

Når du spiser færre kulhydrater, kan du i stedet for spise mere fedt. 

Vælg sundt, naturligt fedt såsom olivenolie, smør, avokado, nødder og mandler. 

Det gode ved fedt er, at det ikke hæver blodsukkeret, og det mætter dejligt i lang tid.

Du kan lave rigtig velsmagende mad, fordi der er rigtig meget god smag i fedtet.

Måske tænker du, at du bliver fed af at spise fedt. Men hvis du samtidig skærer ned på kulhydraterne, så feder det ikke. Blandt andet fordi det mætter.

OVERSKRIFT

Indhold på vej.