ulf mineegne.png

SUNDHEDSRÅD #3

FEDT OG PROTEIN

 

 

Naturligt fedt og protein fra f.eks. kød og æg mætter godt, så du ikke behøver spise så tit.

NÅR DU SPISER NATURLIGT FEDT OG PROTEIN TIL ALLE MÅLTIDER

GODE RÅD TIL AT SPISE FEDT OG PROTEIN 

Steg i smør eller kokosolie

 

Køb koldpressede jomfruolier fx olivenolie og kokosolie


Vælg fede mejeriprodukter fx fed ost, græsk yoghurt og fløde. De mætter og smager bedre


Undgå unaturligt fedt fra blandingsprodukter, margarine og planteolier som majs-, vindruekerne- og solsikkeolie


Vælg god kvalitet - gerne økologisk

NATURLIGE OG UNATURLIGE FEDTSTOFFER

Sunde, naturlige fedtstoffer får du fra:

  • Olivenolie

  • Avokado

  • Kokosolie

  • Fløde og ost

  • Nødder og mandler

  • Smør

Unaturlige fedtstoffer får du fra:

  • Blandingsprodukter/smørbar

  • Planteolier: Solsikke, vindruekerne og majs

  • Margarine

FEDT OG PROTEIN GØR DIG MÆT

”Når jeg spiser franskbrød til morgenmad, bliver jeg hurtigt sulten igen. Så spiser jeg franskbrød igen i formiddagspausen på arbejdet. Men i weekenden når jeg spiser æg til morgenmad, bliver jeg først sulten til frokost. Hvordan kan det være?”

Brød indeholder mange kulhydrater, som bliver omdannet til sukker i maven. Så det mætter ikke ret længe. Især ikke hvis det er hvidt brød.

 

Æg indeholder derimod fedt og protein, som mætter meget bedre. Æg er derfor et godt valg til morgenmad.

Fedt fra naturlige kilder som smør, fløde, fed ost, æg, avokado og olivenolie er sundt for kroppen. Der er meget god smag i fedt, så du kan lave lækker mad med fedt. Vi har været bange for fedt i mange år, men hjernen, huden og organerne har brug for fedt.

Protein får du bl.a. fra kød, æg, ost, bønner og linser. Dine muskler består af protein, og kroppen har brug for, at du spiser protein.