ulf mineegne.png

SUNDHEDSRÅD #5

VÆLG FULDKORN 

 

Når du spiser brød, ris og pasta, er det bedst at vælge fuldkorn.

Men hvis du spiser meget brød, ris, pasta og kartofler, kan det være en god idé at begrænse det. Så får du plads til flere grøntsager, protein og sundt fedt på tallerkenen.

Hvis du har diabetes anbefaler vi, at du helt forsøger at undgå brød, pasta, ris og kartofler.

 

NÅR DU VÆLGER FULDKORN

  • Får du flere fibre og bliver mæt i længere tid

 

  • Er det nemmere at holde vægten

 

  • Bliver fordøjelsen bedre og maven holdt i gang

  • Får alle de gode næringsstoffer fra hele kornet

GODE RÅD TIL AT SPISE MERE FULDKORN

  • Gå efter fuldkornsmærket, når du handler ind

  • Kom havregryn i din frikadellefars i stedet for mel

  • Skift spaghetti ud med fuldkornsspaghetti

 

  • Byt det hvide brød ud med fuldkornsbrød

  • Spørg efter fuldkornsbrød, når du køber brød hos bageren

  • Spar generelt på brød, ris, pasta og kartofler og spis flere grøntsager i stedet for

FULDKORNSMÆRKET

Når du vil købe fuldkorn, kan du gå efter fuldkornsmærket. Fuldkornsmærket sikrer dig, at varen har masser af fuldkorn. Fuldkorn betyder, at det er hele kornet som bruges. Også kimen og skaldelene, hvor de fleste fibre, mineraler og vitaminer sidder.

 

Fuldkorn kan både være hele kerner men også knækkede eller skårne kerner. Fuldkorn kan også være korn malet til fuldkornsmel.

 

Foto: Fuldkornspartnerskabet

FULDKORN ER SUNDE

”Min veninde fortalte mig forleden, at hun havde taget 10 kg på, så nu vil hun gerne leve sundere, så hun kan tabe sig. Hun havde været ude at handle, og hun syntes, at det havde været svært at læse varedeklarationerne på de enkelte fødevarer, og dermed også svært at tage de sunde valg. Hvad kan hun gøre, for at det bliver nemmere at tage de sunde valg?”

 

Hun købe madvarer med Fuldkornsmærket, når hun handler. 

 

Fuldkorn er vigtigt for din sundhed. Og fuldkorn mætter, hvilket betyder, at du spiser mindre, når du vælger fuldkornsprodukterne. Fuldkorn er også godt for fordøjelsen og holder maven i gang. Der findes mange forskellige fuldkornsprodukter i supermarkedet. Fuldkorn findes i forskellige morgenmadsprodukter, rugbrød, knækbrød, pasta, tortilla, nudler og ris, som findes i fuldkornsvarianter.