ulf mineegne.png

SUNDHEDSRÅD #1

MINDRE SUKKER

 

 

Sukker smager godt og kan give en rar følelse i kroppen lige, når du spiser eller drikker det. Men sukker gør dig også træt og sulten. På længere sigt kan sukker skade kroppen og gøre dig syg og overvægtig.

 

Hvis du er overvægtig, har diabetes eller andre livsstilssygdomme er det særligt vigtigt at undgå sukker.

NÅR DU UNDGÅR SUKKER

  • Får du mere energi og er mindre træt

  • Bliver du i bedre humør og kan bedre koncentrere dig

  • Kan du tabe dig i vægt og få lettere ved at bevæge dig rundt

  • Kan du undgå farlige livsstilssygdomme som diabetes og hjerte-karsygdomme

GODE RÅD TIL MINDRE SUKKER

  • Spis kun slik, is eller kage en dag om ugen

  • Spis hellere naturligt sukker i form af frugt og bær (med mindre du har diabetes)

  • Drik kun ½ liter cola, sodavand og andre læskedrikke om ugen

  • Hav ikke de søde sager i huset

  • Drik danskvand eller en kop te fx lakridste, når sukkertrangen er der

  • Bevæg dig. Gå en tur eller dans på stuegulvet i 5-10 minutter, så forsvinder sukkertrangen

SUKKER PÅVIRKER KROPPEN

"Jeg var til fødselsdagsfest hos en af mine niecer. Det var til det helt store kagebord med sodavand og varm kakao. Der var masser af sukkerholdige mad og drikke, og det smagte godt. Da jeg kom hjem, følte jeg mig meget træt og uden energi. Men hvorfor følte jeg mig træt og energiforladt efter at have spist en masse sukker?"

 

Sukker fra slik, is, kager, kakao og sodavand giver kortvarig energi og lykkefølelse. Men sukkeret mætter ikke, og du går hurtigt sukkerkold. Så får kroppen trang til endnu mere sukker. Det giver svingende energi, hvor du veksler mellem at være frisk og træt. Det slider hårdt på kroppen og humøret.

 

Desuden tager sukkeret pladsen fra den sunde mad. Det kan gøre det svært at få de vitaminer og mineraler, du har brug for. Et stort indtag af sukker kan også føre til overvægt og flere alvorlige sygdomme og lidelser som type 2-sukkersyge og hjertekarsygdom.

 

Det meste sukker får du fra søde sager som sodavand, slik, is og kager. Men der kan også være rigtig meget sukker i fx ketchup, yoghurt og müslibarer.

HANNES FORTÆLLING OM SODAVAND

Hanne Nielsen kan godt lide at drikke sodavand. Men pludselig en dag opdagede hun, at hun var begyndt at drikke mange sodavand hver dag. 

Hør hende fortælle, hvordan hun klarede at drikke mindre sodavand. 

Se videoen med Hanne her.

Hanne.jpg

Hanne fortæller, at hun drak op mod 10 dåser sodavand om dagen. 

En dåse cola indeholder 16 sukkerknalder.

Så 10 dåser indeholder 160 sukkerknalder.