SUNDHEDSRÅD #1

MINDRE SUKKER

 

 

Sukker smager godt og kan give en rar følelse i kroppen lige, når du spiser eller drikker det. Men sukker gør dig også træt og sulten. På længere sigt kan sukker skade kroppen og gøre dig syg og overvægtig.

 

Hvis du er overvægtig, har diabetes eller andre livsstilssygdomme er det særligt vigtigt at undgå sukker.

NÅR DU UNDGÅR SUKKER

  • Får du mere energi og er mindre træt

  • Bliver du i bedre humør og kan bedre koncentrere dig

  • Kan du tabe dig i vægt og få lettere ved at bevæge dig rundt

  • Kan du undgå farlige livsstilssygdomme som diabetes og hjerte-karsygdomme

Sukker fra slik, is, kager, kakao, energidrik og sodavand giver kortvarig energi

GODE RÅD TIL MINDRE SUKKER

  • Spis kun slik, is eller kage en dag om ugen.

  • Spis hellere sødt i form af frugt og bær.

  • Drik kun ½ liter cola, sodavand og andre læskedrikke om ugen.

  • Hav ikke søde sager som slik og kager liggende i skabene. 

  • Drik danskvand eller en kop te fx lakridste, når sukkertrangen er der.

  • Eller bevæg dig. Gå en tur eller dans på stuegulvet i 5-10 minutter, så forsvinder sukkertrangen.

HANNES FORTÆLLING OM SODAVAND

Hanne Nielsen kan godt lide at drikke sodavand. Men pludselig en dag opdagede hun, at hun var begyndt at drikke mange sodavand hver dag. 

Hør hende fortælle, hvordan hun klarede at drikke mindre sodavand. 

Se videoen med Hanne her.

Hanne.jpg

Hanne fortæller, at hun drak op mod 10 dåser sodavand om dagen. 

En dåse cola indeholder 16 sukkerknalder.

Så 10 dåser indeholder 160 sukkerknalder. 

ulf mineegne.png